top of page
גני ילדים 3.jpeg

חינוך

משנים חיים, דרך חינוך

"אחים לטף" הקמת גנים לצעירים - מגיל לידה ועד גיל 6

המיזם "נולד“ בשבוע השלישי למלחמה, מתוך זיהוי צורך אסטרטגי לתת לילדי הגיל הרך מסגרת קבועה, יציבה ומוכרת,

ולאפשר להורים להתפנות לכמה שעות, לעבד את החוויות והאירועים שעברו ולבנות שגרה מועילה.

 

החזון שלנו הוא להקים לקטנטנים שנתלשו ממציאות חייהם, מרחב פדגוגי מוגן, יציב ומכיל.

בועה של ילדות ושיגרה במציאות חירום: גני-ילדים לגיל הרך המשלבים מענה חינוכי עם תפיסה פדגוגית ועיצוב ייחודי.

המטרות שלנו:

  • יצירת מסגרות חינוכיות איכותיות לקטנטנים שפונו מביתם

  • הקמת סביבה הנותנת מענה לצרכים של רווחה אישית (wellbeing) 

  • סביבה אסתטית ומעוררת השראה למשחק, להתנסות, לחקר, לחשיבה וללמידה

  • ובעיקר: להחזיר את הַיְלדות לילדים

מה עשינו:

בכל אזור מפונים בו הובע רצון לפתוח סביבה חינוכית לגיל הרך, חיפשנו סביבה פיזית מותאמת (שקט, קרוב לשירותים ומחסה מוגן). בהתאם לצרכי הצוות הפדגוגי, תוכנן, נבנה ורוהט מרחב מתאים, בשיתוף משרד אדריכלי המתמחה בנושא.

  • תכנון, הקמה ועזרה בפתיחה של קרוב ל-40 גני ילדים בכל רחבי הארץ​

  • עבודה עם משרד אדריכלי מומחה, שתכנן והפך חדרי מלונות, מבנים ארעיים ואוהלים לתינוקיות וחדרי גן מאובזרים​

  • שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות למיפוי אוכלוסייה והעסקת צוות מנוסה​

פרוייקטים פעילים

מסעות חוסן- מסעות שטח טיפוליים לילדים מפונים​

"מסע חוסן אישי-קבוצתי" הוא מסע מדברי, המשלב כיף, טבע ופעילות התערבותית-טיפולית. 

כל משתתף עובר מסע קבוצתי עם חבריו ובמקביל מסע עם עצמו, כאשר מובילי המסע הם אנשי טיפול מנוסים. בסיום המסלול עוברים למכתש רמון למקום ייעודי שנתרם על ידי רשות הטבע והגנים, שם מכינים יחד ארוחת 'פויקה', ועורכים פעילות סיכום חיונית לעיבוד המסע וצמיחה ממנו.

 

מסעות אלו נולדו ביוזמת אבנר סקל, מנכ"ל החמ"ל, ש"גייס" את אדיב גל, דיקן הפקולטה למדעים בסמינר הקיבוצים, מדריך טיולים ותיק, שאוהב ומכיר היטב את המדבר.

אחים ואחיות לבגרויות

המטרה שלנו:

לעזור לבני הנוער המפונים לצלוח את הבגרויות באנגלית ומתמטיקה.

 

אחרי חודשים רבים הרחק מהבית, בתנאי לימודים קשים, ואחרי טלטלות רגשיות בעוצמות שונות,

עומדים בני הנוער המפונים מול מבחני הבגרות. 

כדי לאפשר להם את הניצחון הפרטי שלהם ולצלוח את הבגרויות במקצועות המתמטיקה והאנגלית, התלמידים יתוגברו במשך 4 שבועות באופן פרונטלי.

הפרויקט מתקיים במרכזי החינוך למפונים של החמ"ל האזרחי בצפון הארץ, ומאפשר לינה במקום, כדי להתמקד ולהתרכז בלימודים. 

האתגר אליו נדרשה מחלקת החינוך של העיר שדרות, הצית הזדמנות ליצור משהו באמת ייחודי: בי"ס לילדים עם צרכים מיוחדים. 

החזון היה פשוט, אך בה בשעה, עמוק ומשמעותי - להקים חלל הוראה בו ילדים עם צרכים מיוחדים יוכלו לזכות בתשומת הלב לה הם זכאים ונדרשים

ובה בעת, להציע תמיכה להורים המתמודדים בנוסף גם עם אתגרי העקירה. 

 

אחים ואחיות לישראל נענו מיד לאתגר, ובשיתוף פעולה עם עיריית שדרות הפכו את חלום בית הספר למציאות בזמן שיא, 

תוך ימים בודדים בלבד,  הוקם בית ספר לכ-60 ילדים עם צרכים מיוחדים, המאפשר לתלמידים להמשיך בשגרה חינוכית, בתמיכתם המלאה של מחנכים וצוות מסור של תומכים. 

ביה"ס הוקם הודות למאמצים משולבים של מנהלי בתי ספר, משרד החינוך, בית הספר לעיצוב "בצלאל", בעל הקרקע יוני רז, המגבית בקנדה, וכמובן, אחיות ואחים לישראל,

והוא כולל כולל 8 כיתות, עמדות יעודיות לטיפולים אינדיבידואלים ואזור  רגיעה. 

בית הספר ללבבות מיוחדים

ילדים ונוער - א'-יב'​

השליחות שלנו:

ליצור מסגרת יציבה המעניקה מענה קהילתי-חינוכי-חברתי-רגשי מקיף לצעירים בקהילות באזורי מלחמה, ברוח " לא משאירים צעירים מאחור". 

להעמיד לרשות כל נער חלל מוגן, תומך ומעשיר המשמש כבית שני, ומותאם לצרכים החברתיים והחינוכיים האישיים שלו.

המטרות שלנו:

  • מזעור הפגיעה בלמידה כתוצאה מהמלחמה והעקירה מהבית

  • שיפור המצב הנפשי באמצעות מתן הזדמנויות ללמידה וחיברות 

  • פיתוח חוסן להתמודדות עם האתגרים הנובעים מעקירה ובניית החיים לאחר המלחמה

עם התלישה של בני הנוער מבתיהם לאזורי מקלט, נוצר צורך עמוק למערכת חינוך קהילתית חברתית ורגשית לילדים ונוער, שבנוסף לאתגר הלימודי, מתמודדים עם השלכות המלחמה. 

לשם כך הקמנו מרכזי חינוך משלים, הנקראים "מרכזים מחממים". 

מרכזים אלה, הנמצאים במלונות ואתרים בהם שוהים המפונים, מספקים חינוך פורמלי (למידה וחיזוק אקדמי) ופעילויות לא פורמליות, כגון; הכנה לשירות צבאי, ספורט, תרבות, העשרה וכו'.

הוקמו למעלה מ-45  מרכזי חינוך בצפון ובדרום המדינה, במיוחד לקהילות שפונו מקווי העימות (מפונים מהמועצות האזוריות, רמת הגולן, הגליל העליון, מרום הגליל, מעלה יוסף, שדות נגב וקריית שמונה) 

 

מרכזים אלה מנוהלים על ידי מדריכי נוער עם הכשרה חינוכית ממוקדת, ומציעים חללי לימוד המצוידים במחשבים וציוד המאפשר לימוד מרחוק.

בנוסף, הוקמו וצויידו מועדוני נוער, לתמיכה בפעילויות חינוך והעשרה, בהם בני הנוער יכולים להרגיש עטופים ושייכים. 

 

המרכזים המחממים פועלים על בסיס יומי ומציעים יציבות בתקופה של חוסר ודאות, ולפעילותם השפעה מהותית הן בפן החברתי והן בחינוכי, על בני הנוער הלוקחים חלק בפעילויות.

יצירת מרחב שהוא רק של בני הנוער, מהווה תחליף לחדר הפרטי בבית שלא קיים יותר, ומועדון הנוער. 

השילוב הזה מייצר פתרונות חברתיים, רגשיים ולימודיים, שכולם מתכנסים לחיזוק החוסן ויכולת בני הנוער להתמודד עם אתגרי התקופה בצורה מיטבית. 

מה עשינו:

  • תכנון, הקמה ועזרה בפתיחה של מעל 45 מיח"מים (מרכז חוסן יישובי מרחבי)  לבני נוער​, שנועדו להשלים את החינוך הפורמלי, בשורה של פעילויות בלתי פורמליות. 

  • הכשרת רכזים ייעודיים​ - מדריכי נוער מנהלים את המרכזים האלה, במימון מלא של הארגון, ומעניקים יציבות ותקווה לאלפי בני נוער המתמודדים עם השלכות המלחמה.  

ובנוסף:

  • הפקת אירועים רבים המאפשרים חיברות, כגון "קפה חברתי", בישול משותף ועוד​

  • "מסעות חוסן אישי וקבוצתי" בשיתוף סמינר הקיבוצים של עשרות בני נוער מפונים​

מטרות לעתיד:

  • הרחבת הפעילויות של המרכזים הקיימים 

  • הקמת 30 מרכזים נוספים 

  • הרחבת מעגל הצעירים המשתתפים בפעילויות של המרכזים הקיימים 

  • מתן פתרונות לכ-20,000  צעירים עקורים מקהילות באזורי המלחמה 

  • חיזוק שתוף הפעולה עם גופי חינוך ותוכניות העשרה נוספות במטרה לגוון את הפעילויות המוצעות במרכזים ובכך להבטיח מענה מקיף ומושך לכל בני הנוער. 

  • להפוך למסגרת חברתית-קהילתית מרכזית עבור בני נוער לצד המסגרות הפורמליות. 

הקמת מוקדי חירום לחינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי, בבתי המלון ואתרים זמניים אחרים, לפעוטות, ילדים ונוער (0 עד 18) שפונו מבתיהם, או חיים באזורים סמוכים לגבול ואינם יכולים ללמוד בבתי הספר המקומיים. 

מרחבי החינוך שהוקמו מגילאי גן ועד ליווי לבגרויות וכל מה שביניהם, מספקים מעטפת חינוכית, מסגרת, עוגן ותמיכה, בהיעדר יציבות של מערכות פורמליות, בתוך הכאוס שנכפה על הילדים והנוער עם תחילת המלחמה.

אחים ואחיות לישראל רואים בחינוך מנוע קריטי לריפוי וצמיחה, והמשך דור העתיד של מדינת ישראל.

bottom of page